Comarch ERP Optima to kompleksowy program wspomagający zarządzanie firmą, obsługę sprzedaży, księgowość, pracę działu kadrowo-płacowego oraz zarządzanie relacjami z Klientem.
To od lat najbardziej popularny w Polsce system dedykowany małym i średnim firmom handlowym i usługowym. Sprawdza się także w jednostkach budżetowych, służbie zdrowia i organizacjach non-profit (te ostatnie mogą liczyć na 50% rabat przy zakupie licencji).
Modułowa budowa daje możliwość szybkiej rozbudowy instalacji.
Program jest dostępny w modelu stacjonarnym (większe możliwości modyfikacji i rozbudowy funkcjonalności) lub chmurowym (SaaS).
Użytkownicy programu Comarch ERP Optima w wersji stacjonarnej mają możliwość dokupienia dodatkowej usługi Upgrade Premium, która daje im dostęp do telefonicznej i mailowej pomocy konsultantów Comarch oraz przez 6 dni w tygodniu oraz dostęp do wybranych e-szkoleń.
Faktury – łatwe wystawianie dokumentów handlowych (faktury, korekty, paragony itp.), wprowadzanie cenników i możliwość wyliczania wielowymiarowych rabatów, fiskalizacja paragonów i faktur; moduł jest przeznaczony dla firm usługowych, nie mających potrzeb w zakresie obsługi magazynu;
Handel – kompleksowa obsługa procesów sprzedażowych oraz magazynu, z automatyzacją tworzenia dokumentów handlowo-magazynowych, rozliczanie magazynów wg FIFO, LIFO i AVCO, wielomagazynowość; moduł Handel funkcjonalnie jest znacznie szerszy niż moduł Faktury;
Handel Plus – rozszerzona wersja modułu Handel, zawiera funkcjonalności niezbędne w przypadku przedsiębiorstw prowadzących bardziej rozbudowaną gospodarkę magazynową. Pozwala na wskazywanie cech dostaw, wstawianie dokumentów handlowych na towary z różnych magazynów, import i eksport dokumentów na Platformę Elektronicznego Fakturowania (PEF), daje możliwość generowania deklaracji CUK-1, tworzenia Elektronicznego Dokumentu Dostawy;
Serwis – obsługa zleceń serwisowych i tworzenie dokumentów handlowych na ich podstawie; automatyczne lub ręczne tworzenie zleceń cyklicznych, rejestrowanie urządzeń serwisowanych, harmonogramy zadań w terminarzu; współpracuje z modułami handlowymi; przeznaczony dla firm usługowych, handlowych (w zakresie napraw i przeglądów dostarczonego sprzętu) i produkcyjnych (przegląd maszyn i urządzeń, utrzymanie ruchu);
Księga Podatkowa – obsługa księgowa firmy oraz rozliczenia z Urzędem Skarbowym na podstawie ewidencji ryczałtowej lub Księgi Przychodów i Rozchodów; rejestry VAT, ewidencja wynagrodzeń, przebiegu pojazdu, zaliczki na podatek i elektroniczne deklaracje, split payment, weryfikacja numerów rachunków bankowych w wykazie podatników VAT, księgowanie do bufora;
Księga Handlowa – pełna księgowość kontowa zgodna z Ustawą o Rachunkowości; automatyzacja księgowania przy pomocy schematów księgowych, wielopoziomowy plan kont, tworzenie okresów obrachunkowych, księgowania okresowe, zestawienia obrotów i sald za dowolny okres, pełna ewidencja i rozliczanie VAT, generowanie i przesyłanie deklaracji elektronicznych, tworzenie zestawień księgowych – np. bilans;
Księga Handlowa Plus – bogatsza od modułu Księga Handlowa o obsługę walut: zakładanie kont walutowych, księgowanie schematami na konta walutowe, przeglądanie dekretów oraz obrotów i sald w walucie obcej i systemowej; historyczne zaczytywanie kursów walut z serwera NBP;
Płace i Kadry – pełna obsługa kadrowo-płacowa: prowadzenie akt pracowniczych, seryjne zmian na kartotekach pracowniczych, wiele form zatrudnienia, naliczanie wypłat z uwzględnieniem nieobecności, czasu pracy, dodatków i akordów, elastyczne definiowanie składników wynagrodzeń, kontrola nadgodzin, naliczanie i wydruk deklaracji podatkowych, deklaracji ZUS, wysyłka e-Deklaracji, przesyłanie list płac do modułu księgowego, obsługa korekt list płac, współpraca z systemem Płatnik;
Płace i Kadry Plus – operacje jednoczesne dla wielu użytkowników, obsługa kas zapomogowo-pożyczkowych, definiowanie struktury organizacyjnej, ewidencja i kontrola wysokości potrąceń, obsługa kadrowo-płacowa dla pracowników wieloetatowych, rozliczanie wynagrodzeń dla pracowników tymczasowych i oddelegowanych do pracy za granicą, automatyczne naliczanie składników wynagrodzenia, kalendarze obecności z nielimitowaną ilością odnotowanych wejść i wyjść, rozliczanie nadgodzin w okresie dłuższym niż 1 miesiąc;
Środki Trwałe – ewidencja środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, tworzenie planów amortyzacji, naliczanie i automatyczne księgowanie odpisów amortyzacyjnych, rejestrowanie historii środka trwałego, przypisanie środka trwałego do konkretnych osób, ulgi inwestycyjne, ujęcie kosztowe i bilansowe amortyzacji;
Kasa/Bank (dostępowy) – wymagany do działania praktycznie wszystkich modułów Comarch ERP Optima. Umożliwia ewidencję wydatków i wpływów oraz prowadzenie rozrachunków, planowanie płatności, kontrolę płynności finansowej, dostarcza informacji o stanie środków pieniężnych, umożliwia rozliczanie delegacji;
Kasa/Bank Plus – moduł bogatszy od Kasa/Bank o magazyn walut, a w połączeniu z modułem Kadry i Płace Plus umożliwia rozliczanie delegacji krajowych i zagranicznych;
CRM – zarządzanie relacjami z klientami i zadaniami pracowników w zakresie obsługi klienta, zarządzanie ofertami, faktury cykliczne;
CRM Plus – automatyczne powiadomienia mailowe i sms o zbliżających się i nieuregulowanych płatnościach, tworzenie zadań i kontaktów z klientami mającymi zaległości w płatnościach, automatyczna windykacja należności, blokowanie sprzedaży;
Pulpit Menadżera – internetowy dostęp z dowolnego urządzenia do najważniejszych informacji o firmie, w tym do raportów i analiz;
Analizy BI – najważniejsze raporty i analizy z każdego obszaru działalności firmy dostępne w systemie, gotowe wzorce raportów, łatwy w obsłudze kreator raportów, czytelna forma prezentacji danych – tabele i wykresy, formatowania warunkowe, subskrypcje;
Analizy BI Plus – funkcjonalnie odpowiada modułowi Analizy BI, nie zawiera jednak ograniczenia liczby użytkowników (w przypadku modułu Analizy BI istnieje ograniczenie do 2 użytkowników);
Obieg Dokumentów – katalogowanie, przechowywanie i wyszukiwanie elektronicznych dokumentów firmowych dowolnego rodzaju (skany, zdjęcia, dokumenty tekstowe, arkusze kalkulacyjne);
Detal – dla punktów sprzedaży detalicznej do kompleksowej obsługi sprzedaży; ergonomiczny i intuicyjny interfejs z możliwością dopasowania do potrzeb pojedynczego użytkownika; współpraca z ekranami dotykowymi i czytnikami kodów kreskowych; dane o stanach magazynowych i dostępność towarów; możliwość wystawiania wielu paragonów jednocześnie na tym samym stanowisku;
Opis Analityczny
Obsługa drukarek fiskalnych przez terminal
Współpraca z kasami fiskalnymi